SE ON ISKENYT koronan oheistautina entistä useampaan. Kun bussissa on pakko pitää pussia päässä, laajat kansanjoukot ovat ryhtyneet rattiin.
Varsinkin ensikertalaisille törmäys autokauppakulttuuriin on traumaattinen kokemus. Oudon kielen ymmärtäminen vaatisi maisteritason opintoja.
Tässä hätäapuna pikakurssi tärkeimmistä termeistä.
MERKKILIIKE ON paikka, jossa automyyjät viettävät palkallista aikaansa, asiakkaita kykyjensä mukaan vältellen. Tunnetaan myös nimellä marmoritiski.
Ilmaisu viitannee siihen, että merkkiliikkeissä on aina kahvipöytä katettuna. Ilmaisen kahvin ohessa tarjolla on sämpylöitä, auton pesua, vahausta ja silitystä ja jopa sijaisautoja.
Toisin kuin koulun sijaisopettajat sijaisauto ei kuitenkaan ole pysyvä ilmiö eikä ilmainenkaan.
Jos sijaisauton pitää, saa syytteen moottorikulkuneuvon käyttövarkaudesta. Siitä tulee sakkoa osapuilleen yhtä paljon kuin ylinopeudesta.
VAIHTOAUTO EI tarkoita sitä, että autoja vaihdettaisiin samaan tapaan kuin alushousut kerran kuussa. Sen sijaan vaihtoauto on synonyymi käytetylle autolle eli ruosterusinalle, jota nimitetään myös koslaksi.
Jos halutaan erityisesti korostaa auton huonoa kuntoa, puhutaan klassikosta.
Jos taas alleviivataan ruostevaurioita, käytetään termiä Suomi-auto. Se ei ole Suomessa kasattu kulkuneuvo vaan kotimaamme suolatuilla teillä perusteellisesti raiskattu kilometrinnielijä.
Vaihtoautokaupassa myydään lähes yksinomaan eläkeläisten entisiä kulkupelejä, joilla on myyjän mukaan sahattu marttakerhon, golfkentän ja päivätanssiravintolan välistä Bermudan kolmiota, sitäkin vain sunnuntaisin.
Hämmentävää on se, että suhaus on tuottanut mittariin maapallon ympärysmitan verran kilometrejä vuodessa.
PIENET KILOMETRIT on käsitteenä venyvä ja kattaa kaiken golfkärryistä pirsseihin, joista on juuri poistettu taksamittari.
Sisäänajettu taas merkitsee sitä, että auto on terminaalihoidon tarpeessa.
Mittarilukema on kiertoilmaus sille, ettei myyjä itsekään usko lukuun. Ajetut kilometrit voi olla kokonaan eri asia.
Mittarien säätöön on saatavilla asiantuntevaa opastusta ja laitteita. Yksinkertaisimmillaan auton nuorennus onnistuu porakoneella. Mittarista saa helposti pois puolisen miljoonaa kilometriä muutaman tunnin porakoneoperaatiolla.
Hommassa on kuitenkin syytä olla tarkkana, sillä nollan alle mentäessä mittariin ilmestyy hurjankurjia lukuja.
KESÄAUTOKSI KUTSUTAAN huonossa hapessa olevaa peltipurkkia kesäkumeilla. Talvea varten autoissa on talvirenkaat, joita on kahta lajia: lipsuvia ja nastoitettuja.
Jos ajelee Venäjänmaalle, pitävistä talvirenkaista täytyy varoittaa kolmiomerkillä tai muuten maksaa perään ajavien kolarikorjaukset.
Pitkä leima tarkoittaa sitä, että edellinen omistaja on – kaikkien suureksi yllätykseksi – onnistunut saamaan tutulta katsastusmieheltä hyväksynnän. Auto on silloin ainakin paperien mukaan tieliikennekelpoinen.
Jos ei ole, siitä tulee peltoauto. Tällaiset autoraadot kokoontuvat pelloille ja pihoille kuolemaan aivan kuin vanhat elefantit.
Jos autolle järjestetään asiankuuluvat hautajaismenot, tapahtumaa kutsutaan paalaukseksi.
AUTOKUUME ON koronan aiheuttamista oireista pahin.
Autokaupan, vakuutusten, polttoainekulujen, remonttilaskujen ja verojen jälkeen pankkitilille syntyy vaarallinen alipaine.
Jos vakuumin kuitenkin saa hallintaan, loppusaldo kannattaa investoida Wunderbaumin sijasta FFP2-hengityssuojaimeen.
Sen kanssa voi tehdä fiilistelymatkan lähimmälle bussi- tai raitiovaunupysäkille tai metro- tai juna-asemalle. Viimeisillä senteillä voi luoda sääliviä katseita autottomiin viruksenruokatapauksiin.
Keemikko
Autokaupan uhrit ry
Kirjoittaja on Kemia-lehden pakinoitsija, joka väittää katsovansa maailmaa erlenmeyerlasien läpi. Valkoisen takin alla piilee kuitenkin monitaitoinen maailmankansalainen, jolle mikään inhimillinen ei ole vierasta.