Sähköautojen akkujen kierrätys on nopeasti kasvava ala, jonka prosessit kuitenkin kaipaavat tehostamista. Kuva: Adobe Stock.

Akkumateriaalit turvallisesti ja tehokkaasti uusiokäyttöön – Aallon tutkijat aikovat mullistaa kierrätystoiminnan

Aalto-yliopiston tutkijat ovat kehittäneet menetelmiä, joiden he uskovat mullistavan sähköautojen akkujen kierrätyksen kuljetuksesta ja varastoinnista aina litiumin talteenottoon.

Uuden teknologian avulla käytetyt litiumakut voidaan kierrättää turvallisesti ja ympäristölle hellävaraisesti.

Käytetyt akut ovat hankalia käsitellä, sillä ne aiheuttavat palovaaran.

Aallon tutkijoiden menetelmän avulla akkujen varaus voidaan purkaa automaattisesti jopa ennen kuljetusta kierrätyslaitokseen tai heti sinne saavuttua.

”Ratkaisumme perustuu sähkövarauksen purkuun langattomasti eli sähkönsiirtoon”, kertoo apulaisprofessori Annukka Santasalo-Aarnio.

”Sen avulla käytettyjä akkuja on mahdollista käsitellä turvallisesti ja tehokkaasti.”

Litiumista talteen yli 70 prosenttia

Toinen ongelma on akkujen kierrätysprosessien tehottomuus ja niistä aiheutuvat ympäristöhaitat.

Nykyiset kierrätysmenetelmät perustuvat korkeisiin lämpötiloihin ja vahvojen kemikaalien käyttöön. Litiumin talteenottoaste on kuitenkin vain muutamia prosentteja.

Osuutta pitää jo EU-tavoitteiden vuoksi nostaa huomattavasti. Niin Aallon tutkijat lupaavat tehdä.

”Kehitimme kierrätysmenetelmän, jossa akuista syntyvän mustan massan erottelussa hyödynnetään vettä ja ilmakuplia – ilman kemikaaleja”, Santasalo-Aarnio kertoo.

”Ratkaisu on tehokas, ja sen avulla akkujen litiumin talteenottoaste voidaan nostaa jopa 72 prosenttiin.”

Tutkijat selvittävät mahdollisuutta hyödyntää menetelmää muidenkin aktiivisten materiaalien talteenotossa.

Etsinnässä kansainväliset kumppanit

Molemmille teknologioille on haettu patenttisuojaa. Seuraavaksi tutkijat etsivät kumppania ratkaisujen testaamiseen käytännössä.

Kaupallistamista tukee tutkimusprojektin ympärille perustettu kansainvälinen tiimi.

”Tavoittelemme maailmanlaajuisia markkinoita alueilla, joilla sähköautoilu ja akkujen kierrätys on jo edistyksellistä ja kasvaa nopeasti”, sanoo hankkeen kaupallistaja Juha Suojanen Aalto-yliopistosta.

”Käytännössä se tarkoittaa akkujen kierrättäjiä sekä valmistajia Kiinassa, Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa.”

Päivi Ikonen


 

Tilaa Kemiamedian uutiskirje!

Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla arvontaan!

Lue lisää ja tee tilaus täällä.

Kerro Kemiamedian toimitukselle mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
Hidden
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia