Laivaliikenteellä on kova paine siirtyä puhtaisiin polttoaineisiin, joista ammoniakki on lupaavimpia. Kuva: Adobe Stock.

Ammoniakilla aalloille – suomalaistutkijat vauhdittavat vihreän polttoaineen esiinmarssia

Suomalaistutkijat ja teollisuus kirittävät yhdessä vihreän ammoniakin käyttöönottoa vetyvarastona ja merenkulun hiilettömänä polttoaineena.

Tänä syksynä käynnistyvä Aina-tutkimushanke (Ammonia energy conversion and social acceptance) on saanut Business Finlandilta 2,5 miljoonan euron rahoituksen.

Projektin toteuttavat Aalto-yliopisto, Åbo Akademi, Vaasan ja Turun yliopistot sekä VTT. Teollisuuskumppaneita ovat Wärtsilä, Yara, Andritz, Flexens, Elcogen, Convion ja Elomatic.

Vihreää vetyä voitaisiin hyödyntää yhteiskunnassa laajasti niin raaka-aineena kuin energialähteenä, mutta sen varastointi on Aalto-yliopiston professorin Ville Vuorisen mukaan haastavaa ja kallista.

”Ammoniakki tarjoaa tähän kustannustehokkaan vaihtoehdon”, sanoo Aina-hanketta johtava Vuorinen.

”Lisäksi vihreä ammoniakki on kiinnostava vaihtoehto meriteollisuuden polttoaineeksi ja teollisuuden energialähteenä laajemminkin.”

Iso kysymys on ammoniakin palaminen

Tutkimustietoa tarvitaan, jotta perinteisesti fossiilisilla polttoaineilla toimineet sovellukset voidaan muuntaa toimimaan uusilla polttoaineilla.

”Ammoniakki ei esimerkiksi pala kovin intensiivisesti, se on myrkyllistä, ja se voi syövyttää tiettyjä metalleja herkästi”, Vuorinen kuvailee.

Ammoniakin palaminen voi myös esimerkiksi tuottaa pieniä määriä ilokaasua, joka on erittäin haitallinen kasvihuonekaasu.

”Tarvitsemme siis perusymmärrystä ammoniakin käytöstä energialähteenä: miten se palaa moottorissa ja polttimissa tai toimii polttokennoissa.”

Aalto-yliopisto selvittää asiaa 3d-virtausmallinnuksen avulla. Kokeellisesti tutkitaan sitä, kuinka ammoniakki voidaan purkaa takaisin vedyksi.

Projekti paneutuu myös ammoniakin turvallisuuteen ja sääntelyyn, jotka ovat vielä alkutekijöissään.

Ammoniakilla on myös monta etua

Meriteollisuus on sitoutunut hiilineutraaliuteen vuoteen 2050 mennessä, mutta suuria laivoja on vaikea sähköistää.

Ala on siksi kääntänyt katseensa vihreisiin polttoaineisiin, joista ammoniakki kuuluu lupaavimpiin.

Ammoniakin käytöstä ei synny hiilidioksidipäästöjä. Lisäksi sitä on helppo varastoida, sillä toisin kuin vety se nesteytyy helposti ja säilyy hyvin.

Vety voidaan sitoa ammoniakkiin kuljetusta ja säilytystä varten ja erottaa uudelleen käyttökohteessa, esimerkiksi voimalaitoksessa.

Kun ammoniakista tai vedystä halutaan energiaa, aine pitää joko polttaa tai muuntaa sähköksi polttokennojen avulla.

Vihreä on uusi harmaa

Ammoniakki on kemiallinen yhdiste, joka jalostetaan vedystä ja typestä.

Perinteisesti maakaasun avulla tuotettua ammoniakkia kutsutaan harmaaksi ammoniakiksi.

Vihreällä ammoniakilla puolestaan viitataan ammoniakkiin, joka on tuotettu päästöttömästi uusiutuvalla energialla, kuten aurinko- tai tuulienergialla.

Vihreä ammoniakki on koostumukseltaan ja käyttötarkoitukseltaan täysin sama aine kuin harmaa ammoniakki.

Ammoniakkia käytetään tätä nykyä erityisesti lannoitteissa.

 

Tilaa Kemiamedian uutiskirje!

Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla arvontaan!

Lue lisää ja tee tilaus täällä.

Kerro Kemiamedian toimitukselle mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
Hidden
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia