Reilu teko -säkkikeräyskampanjassa toimitettiin tänä vuonna kierrätykseen ennätysmäärä muovia, yli 850 000 kiloa.
Vuosittaisen Reilu teko -tempauksen tavoitteena on kierrättää lannoite-, siemen- ja rehusäkit vastuullisesti.
Maatiloilta kerättyjen säkkien materiaali käytetään uusien tuotteiden valmistukseen, mikä vähentää neitseellisen muovin tarvetta.
Kampanjan toteuttajia ovat Suomen 4H-järjestöt ja Yara Suomi. Mukana ovat myös Hankkija, Lantmännen Agro, A-Rehu, Peltosiemen, Tilasiemen sekä Maaseudun Tulevaisuus ja Landsbygdens Folk.
Vuonna 1975 käynnistyneessä kampanjassa on tähän mennessä kerätty yhteensä lähes 42 miljoonaa muovikiloa.
Työkokemusta nuorille
Reilu teko -kampanja on esimerkki kiertotalouden toiminnasta, joka myös työllistää nuoria.
Tänä vuonna 4H-yhdistysten keräyspisteissä työllistyi yhteensä 112 pääasiassa alle 18-vuotiasta nuorta, jotka saivat näin sekä omaa rahaa että arvokasta työkokemusta.
Yara palkitsi kampanjan Vuoden työllistäjänä Sibbo 4H – Sipoon 4H -yhdistyksen, jonka pisteissä huhki kesätyössä neljä nuorta.
Vuoden nousijan palkinnon kuittasi Töysän 4H-yhdistys, joka kolminkertaisti säkkien määrän edellisvuodesta. Vuoden tulokkaana palkittiin Vieremän 4H-yhdistys.
Kohti yhä parempaa
Reilu teko -toimintaa hiotaan jatkuvasti entistä paremmaksi.
”Olemme yhdessä 4H:n kanssa kehittäneet menetelmää säkkimateriaalien erottamiseksi”, kertoo Yara Suomen kaupallinen johtaja Roland Westerberg.
”Kehitystyö on osoittanut, että sisä- ja ulkosäkkien erottelua pitää vielä tehostaa, ja siihen tarvitaan entistä laajempaa yhteistyötä toimijoiden kesken.”
Tilaa Kemiamedian uutiskirje!
Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla arvontaan!