Kehitystyössä on mukana norjalainen Morrow Batteries, jonka kanssa Proventia on solminut aiesopimuksen yhteistyöstä.
Kaksikko tähtää uuden eurooppalaisen akkujärjestelmän luomiseen ja valmistamiseen.
Suunniteltava lfp-akkupaketti (litium-rautafosfaatti) perustuu Morrowin kennoihin ja on tarkoitettu raskaisiin työkonesovelluksiin.
Pilottijärjestelmien toimituksen asiakkaille on määrä alkaa vuoden 2025 aikana ja sarjatoimitusten vuonna 2026.
Proventialle uusi teknologia
”Proventia investoi monella tapaa työkoneiden vihreään siirtymään”, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Jari Lotvonen.
”Päästöjenhallintajärjestelmillämme voidaan tehokkaasti vähentää työkoneiden päästöjä, ja akkuratkaisumme mahdollistavat työkoneiden sähköistymisen.”
Proventian nykyiset tuotteet perustuvat lto-teknologiaan (litium-titanaatti-oksidi).
Yhtiö aikoo laajentaa valikoimaansa ensin lfp-akuilla ja myöhemmin lnmo x -kemiaan (litium-nikkeli-mangaanioksidi) perustuvilla akuilla.
Kiinnostus lfp-akkuihin kasvaa
Morrow Batteriesin mukaan eurooppalaisten toimijoiden kiinnostus lfp-akkuja kohtaan kasvaa koko ajan.
Lfp-akut perustuvat toimivaksi todettuun teknologiaan, joka on monia muita akkuteknologioita turvallisempi ja ympäristölle hellävaraisempi.
Lfp-akut sopivat työkoneiden lisäksi akkupohjaisiin energian varastointijärjestelmiin (Bess, Battery Energy Storage System).
Yhtiö pyrkii aloittamaan lfp-kennojen kaupallisen tuotannon vuoden 2024 loppuun mennessä. Ensimmäisen tehtaan kapasiteetti on yksi gigawattitunti vuodessa.
Tilaa Kemiamedian uutiskirje!
Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla arvontaan!