Helsinkiläinen Sulapac Oy on kehittänyt täysin biohajoavan pakkausmateriaalin, jonka yrityksen perustajat uskovat kestävän tulevien sukupolvien kriittisenkin tarkastelun.
Aarre arkistoista -juttu on julkaistu ensimmäisen kerran Kemia-lehdessä 6/2017 osana lehden Innovaatioita isänmaasta -sarjaa.
Juha Granath
Ekologisen kasvuyrityksen Sulapac Oy:n kehittämä pakkausmateriaali
muistuttaa muovia, mutta sitä se ei ole.
Materiaali syntyy Pohjoismaista hankitusta sertifioidusta puusta ja
luonnonperäisistä sidosaineista.
Keksinnön mullistava ominaisuus on, että materiaali hajoaa luonnossa
kokonaan – toisin kuin esimerkiksi biomuovi, joka vain pilkkoutuu pienemmäksi mikromuoviksi häviämättä koskaan.
Aluksi suomalaismateriaali pyrkii korvaamaan kosmetiikkatuotteiden
muovipakkauksia.
Sen jälkeen tähtäin on laadukkaissa juoma- ja ruokapakkauksissa, joihin se myös sopii erinomaisesti.
”Materiaali kestää vettä ja rasvaa, eikä se läpäise happea”, kuvailee Sulapacin toimitusjohtaja, biokemisti Suvi Haimi.
Suvi Haimin ja hänen biokemistikollegansa Laura Kyllösen bisnesidea
syntyi omien kylpyhuoneiden muovisista purkkiröykkiöistä ja etenkin
jätevuorista, joita he näkivät Aasian-matkoillaan.
”Maailmassa tehdään muovipakkauksia joka vuosi noin 80 miljoonaa tonnia. Joka minuutti jäteautollinen muovijätettä päätyy suoraan mereen. Näin ei voi jatkua.”
Lääketieteellisistä biomateriaaleista tohtoreiksi väitelleet Haimi ja Kyllönen perustivat Sulapacin vuonna 2016.
Samalla he yhdistivät biosovelluksensa Petro Lahtisen ja Antti Pärssisen puukomposiittiosaamiseen.
Jälkimmäisen kemistikaksikon aiemmin perustama Onbone Oy on kehittänyt menestyvän puupohjaisen kipsausmateriaalin ja siihen liittyviä tuotteita.
Tavoitteet korkealla
Sulapacin innovaatio tuli ensimmäisen kerran markkinoille viime keväänä, kun ekokosmetiikkaan keskittynyt Niki Newd pakkasi saippuansa
biohajoavaan rasiaan.
Luonnonkosmetiikkaa valmistava Naviter puolestaan aikoo lanseerata
oman tuotesarjansa Sulapacin pakkauksissa ensi talvena.
”Meillä on käynnissä yhteistyöneuvottelut myös usean kansainvälisen
kosmetiikkayrityksen kanssa. Kasvu tulee globaalien brändien kautta”, linjaa Suvi Haimi, jonka mukaan biohajoavan pakkausmateriaalin markkinat ovat valtavat.
Parhaillaan ovat menossa myös materiaalin lisätestit. Niitä tarvitaan, sillä pakkausten on kestettävä tuhansia kemikaaliyhdistelmiä ja taattava tuotteille vähintään vuoden säilyvyys.
Yksi Sulapacin valtti on tuotannon joustavuus. Pakkauksia voidaan tehdä suurissa erissä, eikä niiden valmistus vaadi omaa tehdasta.
Massatuotannossa myös kustannukset pysyvät aisoissa.
”Tekesin kanssa kehittämämme teknologian avulla tuotetta voidaan tehdä kaikissa muovituotteita valmistavissa tehtaissa”, toimitusjohtaja kertoo.
Haimi ja Kyllönen haluavat ekologisuuden ja kestävän kehityksen ohessa
viedä eteenpäin myös pohjoismaista muotoilua.
Sulapac-purkkien ja -pakkausten minimalististen tyylikkäiden linjojen takana ovat suunnittelijat Ilkka Harju ja Harri Koskinen.
Myös rahoittajat ovat innostuneet nuoresta yrityksestä.
Siihen ovat jo sijoittaneet muun muassa Itämeren suojeluhankkeestaan tunnettu Ilkka Herlin ja hollantilainen pääomasijoitusyhtiö Ardent Venture.
”Ensimmäinen rahoituskierros tuotti miljoonan, ja ensi vuonna haemme lisää. Tulevaisuuden tavoitteemme on olla ensisijainen kestävän kehityksen pakkausten tuottaja globaaleilla pakkausmarkkinoilla.”
Lue myös:
Tuotekehityksen tiennäyttäjät – Sulapacin ekomateriaali korvaa fossiilista muovia
Muovia korvaava Sulapac keräsi ennätysrahoituksen
Sulapac palkittiin taas – ”Muoviton muovi” valloittaa maailmaa
Tilaa Kemiamedian uutiskirje!
Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla arvontaan!