Merikuljetusyritys Meriaura, konepajayhtiö Wärtsilä ja energiayhtiö Green North Energy ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen vihreää ammoniakkia polttoaineenaan käyttävän rahtilaivan rakentamisesta.
Meriaura tilaa Wärtsilältä modulaarisilla monipolttoainepääkoneilla varustetun aluksen ja operoi sitä. Green North Energy toimittaa uusiutuvalla sähköllä tuotetun vihreän ammoniakin laivan polttoaineeksi.
Aluksen toimitus on suunniteltu vuodelle 2024. Vihreällä ammoniakilla liikennöinnin on tarkoitus alkaa vuonna 2026.
Rakennettava demoalus liikennöi erikoislastien segmentissä yhdessä Meriauran kansilastialusten kanssa. Ammoniakin lisäksi se voi käyttää voimanlähteenään bioöljyä tai dieseliä.
Projekti on jatkoa Green North Energyn emoyhtiön Elomaticin ja Meriauran aluskehitysyhteistyölle, jonka kumppanukset käynnistivät Saimaan liikenteen uudistamiseksi. Venäjän hyökkäys Ukrainaan kuitenkin siirsi hankkeen Saimaalta merelle.
Vihreällä ammoniakilla on merkittävä rooli merenkulun kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä, koska alan energiantarpeita ei pystytä kattamaan akkuteknologialla.
Vetyyn verrattuna ammoniakki on helpommin varastoitavaa ja kuljetettavaa. Lisäksi ammoniakille on jo valmiina logistinen verkosto.
(Kuva) Tuleva ammoniakkilaiva kuljettaa Meriauran erikoislasteja yhdessä yhtiön kansilastialusten kanssa.
Lue myös:
Green North Energy varasi vihreän vedyn hankkeelleen tontin Naantalista