Åbo Akademi johtaa uutta tutkimushanketta, jonka tarkoituksena on vahvistaa ja vauhdittaa vihreää siirtymää laivateollisuudessa.
Hanke on osa Meyer Turun NEcOLEAP-tutkimus- ja kehitysohjelmaa, jonka tavoitteena on kehittää ilmastoneutraali risteilyalus.
Pandemia iski rajusti risteilyvarustamoihin, jotka joutuvat nyt erityisen tarkkaan pohtimaan investointejaan ja resurssien käyttöään. Ala pyrkii säilyttämään vetovoimaisuutensa ja varmistamaan toiminnan kestävyyden.
”Haasteellinen tilanne tarjoaa toisaalta myös mahdollisuuksia kehittää uusia toimintatapoja ja innovaatioita perinteikkäälle alalle, ja juuri siihen me panostamme yhdessä yhteistyökumppaniemme kanssa”, kertoo Åbo Akademin yliopistonlehtori Jonas Spohr.
Yhteistyökumppaneita ovat Kone, Kudos, Meyer, SeaKing, Aalto-yliopisto ja PBI Research Institute.
Kohteina energiatehokkuus ja tartuntariskien pitäminen kurissa
Tutkijat etsivät kaksivuotisessa hankkeessa uusia ratkaisuja laivojen teknisen suunnittelun alkuvaiheeseen.
Projekti keskittyy muun muassa energiatehokkuuden edistämiseen, tautien tartuntariskien pienentämiseen, tilojen monikäyttöisyyden lisäämiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen.
Hankkeessa kartoitetaan myös vaatimuksia, joita matkustajat tulevaisuudessa kohdistavat kestävään matkailuun.
Samalla selvitetään mahdollisuuksia käyttää digisovelluksia ja analytiikkaa matkustajavirtojen sujuvoittamiseen ja tungosten välttämiseen.
Risteilyala on merkittävä asiakas Suomen meriteollisuudelle, joka työllistää noin 25 000 henkeä reilussa tuhannessa yrityksessä. Teollisuudenala ylsi jopa koronavuonna 2020 yli 7,7 miljardin euron liikevaihtoon.
NavisSpace-projektin kokonaisbudjetti on 2,2 miljoonaa euroa. Åbo Akademin osuus budjetista on 570 000 euroa. Päärahoittaja on Business Finland.
(Kuva Adobe Stock) Risteilylle ilmastoneutraalisti, siinä turkulaistoimijoiden tavoite.